Mobiliteit op en rond het plein
Het nieuwe visieplan bekijkt de mobiliteit op en rond het plein als geheel. Er wordt slimmer gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte. Een veilig en aangenaam plein voor fietsers en wandelaars is een basisprincipe van het visieplan.
De auto wordt in het ontwerp van het centrale gedeelte van het plein geweerd. Hier vind je dus niet langer parkeerplaatsen. Ook aan de ingang via de Frans Pauwelslei behouden we enkel de parkeerplaatsen aan de kant van de kerk. De andere rij maakt plaats voor meer groen en een veiligere doorgang voor fietsers en wandelaars. Op deze plaatsen vermindert dus het aantal
parkeerplaatsen maar dit lost het visieplan op andere plaatsen op. Zo komt er een extra wandelpad die de 30 parkeerplaatsen aan de school aan de Frans Pauwelslei gemakkelijker bereikbaar maakt. Op de parking aan de Wijnegemsteenweg worden er extra plaatsen voorzien. Een slimmere indeling creëert hier juist een extra parkeerrij.
Een tweede extra trage verbinding tussen de Kerkstraat en het plein maakt de wandelafstand tussen de handelszaken en de parkeergelegenheid korter, aangenamer en veiliger. De Frans Pauwelslei zelf wordt ook als fietsstraat ingericht. Een fietsenstalling achter de bushalte voorziet ruimte voor zowel je eigen fiets als voor deelfietsen.
De heraanleg van de Kerkstraat met een verhoogd plateau en het invoeren van een zone 30 op deze gewestweg maken ook deel uit van het visieplan. Deze suggesties om de verkeersveiligheid te verbeteren, leggen we voor aan het AWV (Agentschap Wegen en Verkeer), wanneer werken hier aan de orde zijn.
Wat vind jij van deze visie rond mobiliteit? Laat het hier weten.