Ondernemen

Inzet centrummanager als bruggenbouwer

Update mei 2023 - Op 24 april vond het eerste netwerkevent voor ondernemers plaats met als thema 'duurzaam ondernemen'. Tijdens de paasperiode konden inwoners ook deelnemen aan de paaszoektocht in de winkelstraten.

De ambitie

We werven een centrummanager aan om de lokale economie in Schilde te ondersteunen. De centrummanager wordt een bruggenbouwer tussen alle ondernemers en het gemeentebestuur, maar ook tussen de ondernemers zelf. Deze persoon zet samen met onze ondernemers initiatieven op poten en gaat zo voor een bruisende en dynamische lokale economie in Schilde en 's-Gravenwezel.

De centrummanager kan rekenen op een coachingstraject via provincie Antwerpen, een budget voor sociale media en citymarketing. Verder wordt er een verordening voor detailhandel uitgewerkt en wordt het kernwinkelgebied afgebakend.

Wat is er al gebeurd?

2020:

  • Juli: de centrummanager is aangeworven.
  • Voorjaar en zomer 2020: we nemen enkele concrete maatregelen om ondernemers te steunen tijdens de coronacrisis. Zo krijgen alle inwoners van Schilde een bon van 10 euro die ze kunnen spenderen bij de handelszaken in onze gemeente. Ook kunnen horecazaken, handelszaken en andere ondernemers rekenen op subsidies om hen door de coronacrisis te helpen.
  • December: Met een kerstactie, een kerstman en -vrouw en kerstbomen geven we een extra boost aan de kerstsfeer in de winkelstraten. 

2021:

  • Mei: we stappen in het project 'My Local Job'. Hierdoor kunnen ondernemers uit onze gemeente gratis hun vacatures op dit platform zetten. Meer lezen kun je hier.
  • December: Tijdens de eindejaarsperiode wordt er een kerstzoektocht georganiseerd in de kernwinkelgebieden. 

2022:

  • April: Gemeente Schilde heeft een digitale cadeaubon.
  • Juni: Oplevering van het resultaat van de detailhandelsstudie en 'straat in het vizier'. Hierdoor krijgen de kernwinkelgebieden een herkenbare identiteit. Op basis daarvan stellen we een actieplan op.
  • Juli: via een subsidie van VLAIO neemt de profploeg deel aan het traject rond de heraanleg van de Turnhoutsebaan. Deze maand leverden ze het projectplan op. De focus hier ligt op een multimodaal plan en flankerende acties tijdens de werken en na de werken zodat onze gemeente het imago van bereikbare handelskern blijft behouden. 
  • September: Het DNA van de handelskernen krijgt vorm onder de slogan 'Schilde natuurlijk' en 's-Gravenwezel natuurlijk' en met een sterke eigen huisstijl. Zag jij hem al in het straatbeeld? Ook voor de nieuwe digitale cadeaubon wordt deze stijl gebruikt.

2023:

  • Januari:
    • De etalage aan het leegstaand pand Turnhoutsebaan 236 werd helemaal bestickerd. 
    • Het reglement van de starterspremie is aangepast. Ondernemers die een detailhandelszaak of horecazaak starten in de kernwinkelgebieden krijgen een extra premie van 700 euro. 
  • Op 24 april vond het eerste netwerkevent voor ondernemers plaats met als thema 'duurzaam ondernemen'. Een succes met bijna 50 aanwezige ondernemers. 
  • Tijdens de paasperiode konden inwoners ook deelnemen aan de paaszoektocht in de winkelstraten.

Interessant cijfermateriaal

Leegstand van de handelspanden:

  • 2020: 9 % van de 354 handelspanden staat leeg.
  • 2021: 6,9 % van de 346 handelspanden staat leeg.
  • 2022: 8,02 % van de 349 handelspanden staat leeg. 
  • April 2023: 8,6 % van de 349 handelspanden staat leeg.

Aanvragen toelage 'initiatief ter bevordering van de lokale economie': 

  • 2021: 1 aanvraag
  • 2022: 2 aanvragen
  • 2023: 2 aanvragen (status mei 2023)

Aantal aangesloten handelaars op de digitale cadeaubon:

  • 2022: 32 handelaars

Aantal handelszaken gelegen in het kernwinkelgebied:

  • 54,7% van alle handelszaken


Bijkomende informatie
 
Startnota - Lokale economie centrummanager

Budget

Geraamde uitgaven (periode 2020 - 2024)

  • Centrummanager: 300 000 euro
  • Coachingstraject: 12 750 euro
  • Subsidies en toelages voor lokale economie: 225 000 euro
  • Citymarketing: 140 000 euro

Effectief gespendeerd budget (tot op heden)

  • 2020: 22 679,76 euro
  • 2021: 48 317,47 euro
  • 2022: 67 723,94 euro
  • 2023: 6192,59 euro

Timing

Dit project is op schema.

Ideeën uit Pop-up 💡

  • Er moeten koopzondagen zijn met gelijke openingsuren in plaats van individuele initiatieven.
  • Leegstaande winkelruimte zou tijdelijk opengesteld kunnen worden aan 'Kunstenaars van Schilde'.
  • Een kinderrommelmarktje of een tweedehands kinderwinkeltje zou leuk zijn.
  • Zorg voor toffe initiatieven om de mensen terug lokaal te laten winkelen. Internetverkoop doet veel teniet. Dorpskernen moeten bruisen van activiteit.
  • Pak de leegstand en de verkrotting aan door bijvoorbeeld een artificiële facade aan te brengen gedecoreerd met tekeningen, ludieke spreuken ...
  • Een meldpunt in het centrum voor jobstudenten zou een goed idee zijn: een plek waar ondernemers uit Schilde en jongeren elkaar kunnen vinden voor jobs in de buurt.
  • Action in Schilde
  • Het assortiment in onze gemeente zou uitgebreid mogen worden met meer restaurants, meer kledingzaken (ook voor grote maten) ... 
  • Een winkel in retrokledij (geen tweedehands) zou geweldig zijn.