Deel op facebook
Deel op Instagram

Mobiliteit, verkeer en veiligheid

Ontdek alle acties uit het meerjarenplan #SchildeSchittert

7
0

Willekeurig Populair Recent

Mobiliteit, verkeer en veiligheid

Veilige schoolomgevingen

De ambitie

We zetten in op veilige mobiliteit in en rond de schoolomgevingen. We gaan voor vijf projecten die focussen op de heraanleg van een schoolomgeving deze legislatuur. Waarbij er zeker ook een project is met een volledige heraanleg van de voet- en fietspaden in de schoolomgeving.

Schoolgaande kinderen krijgen een geactualiseerde schoolroutekaart die hen de veiligste route van en naar school toont.

Wat is er al gebeurd?

2021 – Eerste maatregelen voor veilige schoolomgevingen

Tijdelijke beveiliging geplaatst bij de nieuwe schooloversteek aan de Moerstraat. Een deel van de Kerkelei ingericht als schoolstraat.

2022 – Participatie en proefopstellingen

Deelname aan 'Route2School' en de bijbehorende app: inwoners berekenen eenvoudig de veiligste route naar school of werk. Maart: inwoners geven massaal hun mening en suggesties over het plan 'fiets- en schoolstraten in gemeente Schilde'.  Proefopstelling Sint-Ludgardis: beperkt eenrichtingsverkeer en fietsstraten; deel van de Heidedreef tijdelijk schoolstraat (paasvakantie – grote vakantie). Evaluatie volgt. Nieuwe circulatie ingevoerd rond de Oudaen.

2023 – Concrete aanpassingen Sint-Ludgardis en samenwerking met buurgemeenten

Aanpassingen Sint-Ludgardis:

Opening in de haag aan de Pater Nuyenslaan tegenover Heidedreef voor veiliger fietsverkeer. Kiss & ride-zones Heidedreef/Seringenlaan vergroot tot drie voertuigen. Fietsstraat Heidedreef ingekort tot rijbaankussen in plaats van tot Kluisdreef. Rijrichting in Heidedreef (Lijsterbeslaan – Seringenlaan) omgedraaid; achteruit rijden verplicht. Octopuspaal geplaatst om verkeer ’s ochtends en ’s avonds af te sluiten.

Overige maatregelen:

Schoolroutekaart geüpdatet met nieuwe fietszones. Samenwerking met Schoten voor aanleg fietspad Victor Frislei. Gesprekken met De Wingerd en Vennebos over veiligheidsmaatregelen rond deze scholen; opvolging loopt.

2024 – Infrastructuur voor comfort en veiligheid

Frans Pauwelslei: voetpaden heraangelegd; verhoogd plateau en kiss & ride-zone bij GBS De Wingerd; octopuspalen geplaatst. Lees meer over het Octopusplan. Octopuspaal basisschool De Wonderwijzer vervangen door octopusdraaihek. Dubbelrichtingsfietspad Victor Frislei goedgekeurd (in samenwerking met Schoten). Kruising Pater Nuyenslaan/Heidedreef: goot vervangen door platte boordstenen voor veilige oversteek voor kinderwagens en rolstoelgebruikers.

2025 – Optimalisatie schoolomgevingen en start fietspad Victor Frislei

Kiss & ride-zone Frans Pauwelslei enkel tijdens schooluren om parkeerdruk te vermijden. Kleuterschool De Wingerd (Hindelaan) kreeg tijdens grote vakantie een upgrade: Taxushaag verwijderd; veilige beplanting en beter benut voetpad Hogere omheining geplaatst Ruimte voor fietsenstalling en vuilbakken Anti-parkeerpalen verwijderd voor betere doorgang van buggy’s en kinderfietsen Olifantenpaadje naar Damhertenlaan aangelegd. Dubbelrichtingsfietspad Victor Frislei gestart eind september.
0 0
lees meer

Mobiliteit, verkeer en veiligheid

Intelligente laad- en loszones

De ambitie

Er komen intelligente laad- en loszones op de Turnhoutsebaan en in de Kerkstraat waardoor de overlast van laden en lossen beperkt wordt. In eerste instantie maken we hiervoor een politiereglement op. Iedereen krijgt de nodige informatie via een communicatiecampagne en via duidelijke borden in het straatbeeld.

Wat is er al gebeurd?

In 2022 is beslist dat deze actie wordt meegenomen in het project 'heraanleg Turnhoutsebaan'.

0 0
lees meer

Mobiliteit, verkeer en veiligheid

Mobiliteitsplan

De ambitie

Mobiliteit stopt niet aan de gemeentegrenzen. Daarom werken we samen met andere gemeenten aan een vervoerregioplan. We vertalen dit plan naar een geactualiseerd mobiliteitsplan voor de gemeente. Bijzondere aandacht zal gaan naar inspraak zodat het resultaat gedragen wordt door de inwoners.

Wat is er al gebeurd?

We werken eerst actief mee aan het regionaal mobiliteitsplan, Routeplan 2030, om dan het eigen mobiliteitsplan hierop af te stemmen.

In september 2024 heeft Lantis een toelichting gegeven aan het college van lokaal bestuur Schilde over hun servicecenter en hoe dit lokale besturen zal ondersteunen. Daarnaast is er een update gegeven over Oosterweel. 

Bijkomende informatie

Over vervoerregio Antwerpen Over Routeplan 2030
0 0
lees meer

Mobiliteit, verkeer en veiligheid

Nieuwe busverbindingen van De Lijn

De ambitie

We onderzoeken of er tangentiële busverbindingen mogelijk zijn. Concreet betekent dit meer en betere busverbindingen tussen de omliggende gemeentes die niet via een grote stad zoals Antwerpen of Turnhout lopen.

Deze actie kadert in het Routeplan 2030. Dit plan ontwikkelt een langetermijnvisie voor het mobiliteitssysteem binnen de 32 gemeenten van de vervoerregio Antwerpen. Onze gemeente is één van deze 32 gemeentes. De busverbindingen zijn een belangrijk onderdeel van het routeplan.

Wat is er al gebeurd?

De busverbinding met Brasschaat is besproken met De Lijn en onderzocht in de vervoerregio. 23 juni 2023: De Lijn heeft beslist dat deze verbinding nog niet kan doorgaan omdat er geen akkoord is van de vervoerregioraad. Hierdoor kunnen er geen middelen vrijgemaakt worden voor een nieuwe verbinding. De huidige lijnen blijven behouden. 

Bijkomende informatie

Over vervoerregio Antwerpen Over Routeplan 2030
0 0
lees meer

Mobiliteit, verkeer en veiligheid

Deelsystemen voor mobiliteit

De ambitie

We bekijken of we ook in onze gemeente een grensoverschrijdend systeem van deelfietsen, deelwagens of een ander deelsysteem voor mobiliteit kunnen opzetten. We gaan hierbij in gesprek met de buurgemeenten en zien of en hoe een samenwerking mogelijk is.

Het doel is om twee actieve deelsystemen op ons grondgebied te lanceren. 


Wat is er al gebeurd?

2021 – Start Poppy-zone

Er is een Poppy-zone in de dorpscentra van Schilde en 's-Gravenwezel.

2022 – Basisnetwerk elektrische deelfietsen

Sinds november is er een basisnetwerk voor elektrische deelfietsen van Donkey Republic. Er zijn twee hubs: één aan het Lodewijk de Vochtplein en één aan 't Parkske, elk met tien fietsen.

2023 – Stop Poppy

In september besliste Poppy om zijn service niet langer aan te bieden in Schilde. Lokaal bestuur Schilde betreurt dit en zoekt naar alternatieven. Lees ook het persbericht dat hierover verstuurd is.

2024 – Traject Shared Mobility Masters

Schilde neemt deel aan het Shared Mobility Masters traject van autodelen.net, samen met Kapellen. Lokaal bestuur Schilde maakt deel uit van de Vervoerregio Antwerpen en wisselt ervaringen uit met andere gemeenten. In juli vond het eerste kennismakingsoverleg plaats. Het traject omvat zes onderdelen: Aanbod creëren Autodelen en parkeren Communiceren over deelmobiliteit Particulier autodelen stimuleren Autodelen integreren in ruimtelijke ordening Mobipunten/hoppinpunten

2025 – Uitwerking beleid deelwagens

Lokaal bestuur Schilde onderzoekt of er extra Donkey Republic hubs kunnen komen. De organisatie autodelen.net verandert haar naam naar WaytoGo. Alle sessies van het traject zijn afgerond; de verkregen info wordt gebruikt voor de opmaak van een beleid rond deelwagens.
0 0
lees meer

Mobiliteit, verkeer en veiligheid

Investeren in fietspaden

De ambitie

We investeren in fietspaden en gaan voor 3000 meter heraangelegd fietspad plus 5000 meter extra fietspad. Onze prioriteit gaat naar fietspaden op school- en werkroutes. Volgende werken staan alvast op de planning:

Aanleg fietsstraten met aangepaste borden en markeringen (periode 2020 - 2022) Aanleg van een fietsvoorziening in de Victor Frislei (periode 2021 - 2022) Heraanleg fietspaden aan de Sint Jobsteenweg en de Noorderlaan (2020 - 2021) Heraanleg van de Schoolstraat, Puttenhoflaan, Oelegemsteenweg, Veldlei, Frans Pauwelslei en Eikenlei (2020 - 2024) Heraanleg van de rotonde aan de Bellevuedreef/Turnhoutsebaan (2021).

Wat is er al gebeurd?

2020 – Eerste grote fietspaden

Voorjaar: aanleg van 4150 meter vrijliggende fietspaden langs de Brasschaatsebaan afgerond.

2021 – Ontwerp en start van projecten

Ontwerpprincipes goedgekeurd voor heraanleg van fietspaden Sint-Jobsteenweg en Noorderlaan. Opstart van projecten Schoolstraat, Puttenhoflaan en Oelegemsteenweg en rotonde Bellevuedreef/Turnhoutsebaan.

2022 – Voorbereiding, subsidies en fietszones

Gemeenteraad keurt opdracht heraanleg fietspad Sint-Jobsteenweg met lastvoorwaarden goed; bestek gepubliceerd eind december. Subsidie aangevraagd via Vlaamse relanceplan (plan Kopenhagen). College geeft principieel akkoord op de lijst fietszones en schoolstraten (zie ook actie 'veilige schoolomgevingen' en het participatieproject 'fietszones en schoolstraten in onze gemeente')

2023 – Veiligheid en uitbreiding fietszones

Victor Frislei: tonnagebeperking van max. 3,5 ton ingevoerd. Eugeen Dierckxlaan en Petrus Bogaertslaan omgevormd tot fietszones. Fietspad Sint-Jobsteenweg volledig heraangelegd.

2024 – Nieuwe fietszones en infrastructuur

Sint-Jobsteenweg: 2358 meter nieuw fietspad aangelegd. Leopold Gabriëlslaan wordt fietszone. Invoering van meerdere fietszones met automatische snelheidsbeperking 30 km/uur. Zone 30 geschrapt: Kerkelei, Eugeen Dierckxlaan, Petrus Bogaertslaan, Leopold Gabriëlslaan, Kleinveldweg, Oudaen, Hoevedreef, Frans Pauwelslei, Oudebaan (ter hoogte van Verbindingsstraat). Zone 30 behouden: Schoolomgeving Dennenhof, De Pont 4-15, De Rentfort 7-13, Hindelaan vanaf Damhertenlaan tot nr. 19, Seringenlaan tot nr. 67, Lijsterbeslaan vanaf Heidedreef tot nr. 7, Kasteeldreef vanaf Speelhofdreef tot nr. 31, Verbindingsstraat, Moerstraat vanaf IJzermaalsteenweg tot nr. 48.

2025 – Dubbelrichtingsfietspad Victor Frislei

Samenwerkingsovereenkomst met PIDPA; nutswerken gestart. Laanbomen gerooid (kapvergunning aanwezig) voor aanleg dubbelrichtingsfietspad. Vlaamse overheid verleent fietssubsidie; fietspad verbetert de bestaande veiligheid. Effectieve werken gestart eind september.

Interessant cijfermateriaal

Nieuwe meters fietspad

2022: 4620 meter (Cirkellaan: 470 meter, Brasschaatsebaan / Gillès de Pélichylei: 4150 meter)

Vernieuwde meters fietspad

2022: 3248 meter (Wijnegemsteenweg ter hoogte van Victor Frislei: 190 meter / Brasschaatsebaan tussen Heidedreef en Turnhoutsebaan: 700 meter / Sint-Jobsteenweg tussen Sint-Job en kruispunt Fortsteenweg: 2358 meter)

Bijkomende informatie

Meer over de werken aan de Schoolstraat, Puttenhoflaan en Oelegemsteenweg. Hierover is ook een persbericht verstuurd op 21 juni 2021. Meer over de werken aan de Sint-Jobsteenweg. Zie ook de actie veilige schoolomgevingen.
0 0
lees meer

Mobiliteit, verkeer en veiligheid

Opwaarderen trage wegen

De ambitie

We herwaarderen trage wegen als onderdeel van veilige wandel- en fietsroutes. We spelen in op opportuniteiten die zich voordoen om bijkomende trage wegen te realiseren.

Wat is er al gebeurd?

Het proces om bijkomende trage wegen te realiseren in Schilde staat op punt. Vanaf 2021 worden verschillende opportuniteiten actief onderzocht. Bijvoorbeeld bij projectontwikkelingen in de dorpskern kijken we of er geen mogelijkheid is om extra trage wegen te creëren tussen de handelskernen en de achterliggende straten. 

2025: Er is een conflict rond het Pater Reygaertspad. Lokaal bestuur Schilde neemt hiervoor de nodige juridische stappen. Ook rond het 2de Fondatiestraatje wordt het nodige gedaan.

Benieuwd welke trage wegen onze gemeente al telt? Surf snel naar www.schilde.be/tragewegen.

0 0
lees meer