Mobiliteit, verkeer en veiligheid
Mobiliteit, verkeer en veiligheid
Ontdek alle acties uit het meerjarenplan #SchildeSchittert
Mobiliteit, verkeer en veiligheid
Investeren in fietspaden
Update november 2024 - De Leopold Gabriëlslaan wordt een fietszone. Tijdens deze legislatuur zijn er meerdere fietszones ingevoerd. Dit zijn zones waar sowieso een snelheidsbeperking van 30 km/uur geldt. Het is daarom niet nodig om hier ook nog borden van zone 30 te plaatsen. Er is nu voor het hele grondgebied bekeken welke zone 30 geschrapt en behouden blijven.
Mobiliteit, verkeer en veiligheid
Deelsystemen voor mobiliteit
De ambitie
We bekijken of we ook in onze gemeente een grensoverschrijdend systeem van deelfietsen, deelwagens of een ander deelsysteem voor mobiliteit kunnen opzetten. We gaan hierbij in gesprek met de buurgemeenten en zien of en hoe een samenwerking mogelijk is.
Het doel is om twee actieve deelsystemen op ons grondgebied te lanceren.
Wat is er al gebeurd?
2021
Er is een Poppy-zone in de dorpscentra van Schilde en 's-Gravenwezel.2022
Sinds november is er in onze gemeente een basisnetwerk voor elektrische deelfietsen van Donkey Republic. Er is een hub aan het Lodewijk de Vochtplein en één aan 't Parkske met telkens tien fietsen.2023
In september besliste Poppy om zijn service niet langer aan te bieden in onze gemeente. Lokaal bestuur Schilde betreurt dit en kijkt uit naar een mogelijk alternatief. Lees ook het persbericht dat hierover verstuurd is.2024
In maart is beslist dat Schilde deelneemt aan het Shared Mobility Masters traject van autodelen.net. Dit betekent onder andere het engagement om een autodeelbeleid uit te werken waarin deelmobiliteit een duidelijke plaats heeft. Er loopt een traject voor Schilde en Kapellen. Lokaal bestuur Schilde maakt deel uit van de Vervoerregio Antwerpen. Meermaals per jaar komen alle deelnemende gemeenten samen om ervaringen en kennis uit te wisselen. Zo kan er op termijn een regiobreed plan opgezet worden. In juli was er een eerste kennismakingsoverleg tussen een aantal lokale besturen (waaronder Schilde) en autodelen.net.Mobiliteit, verkeer en veiligheid
Nieuwe busverbindingen van De Lijn
Update 2023 - De Lijn heeft in het overleg van 23 juni 2023 dat deze verbinding nog niet kan doorgaan omdat er geen akkoord is van de vervoerregioraad. Hierdoor kunnen er geen middelen vrijgemaakt worden voor een nieuwe verbinding. De huidige lijnen blijven behouden.
Mobiliteit, verkeer en veiligheid
Opwaarderen trage wegen
De ambitie
We herwaarderen trage wegen als onderdeel van veilige wandel- en fietsroutes. We spelen in op opportuniteiten die zich voordoen om bijkomende trage wegen te realiseren.
Wat is er al gebeurd?
Het proces om bijkomende trage wegen te realiseren in Schilde staat op punt. Vanaf 2021 worden verschillende opportuniteiten actief onderzocht. Bijvoorbeeld bij projectontwikkelingen in de dorpskern kijken we of er geen mogelijkheid is om extra trage wegen te creëren tussen de handelskernen en de achterliggende straten.
Benieuwd welke trage wegen onze gemeente al telt? Surf snel naar www.schilde.be/tragewegen.
Mobiliteit, verkeer en veiligheid
Mobiliteitsplan
De ambitie
Mobiliteit stopt niet aan de gemeentegrenzen. Daarom werken we samen met andere gemeenten aan een vervoerregioplan. We vertalen dit plan naar een geactualiseerd mobiliteitsplan voor de gemeente. Bijzondere aandacht zal gaan naar inspraak zodat het resultaat gedragen wordt door de inwoners.
Wat is er al gebeurd?
We werken eerst actief mee aan het regionaal mobiliteitsplan, Routeplan 2030, om dan het eigen mobiliteitsplan hierop af te stemmen.
In september 2024 heeft Lantis een toelichting gegeven aan het college van lokaal bestuur Schilde over hun servicecenter en hoe dit lokale besturen zal ondersteunen. Daarnaast is er een update gegeven over Oosterweel.Bijkomende informatie
Over vervoerregio Antwerpen Over Routeplan 2030Mobiliteit, verkeer en veiligheid
Intelligente laad- en loszones
De ambitie
Er komen intelligente laad- en loszones op de Turnhoutsebaan en in de Kerkstraat waardoor de overlast van laden en lossen beperkt wordt. In eerste instantie maken we hiervoor een politiereglement op. Iedereen krijgt de nodige informatie via een communicatiecampagne en via duidelijke borden in het straatbeeld.
Wat is er al gebeurd?
In 2022 is beslist dat deze actie wordt meegenomen in het project 'heraanleg Turnhoutsebaan'.
Mobiliteit, verkeer en veiligheid
Veilige schoolomgevingen
Update november 2024 - De octopuspaal aan basisschool de Wonderwijzer is vervangen door een octopusdraaihek. Het plan voor een dubbelrichtingsfietspad in de Victor Frislei is goedgekeurd. Dit project gebeurt in samenwerking met buurgemeente Schoten. Aan de kruising tussen de Pater Nuyenslaan en de Heidedreef zal de goot vervangen worden door platte boordstenen. Dit garandeert een veiligere en comfortabele oversteek voor kinderwagens en rolstoelgebruikers.